STARTUP CÉG INDUL

2019.10.13. Szerző: MagNet Faktor

Van, hogy az ötlet adott, a kezdő tőke is készen áll, a munkatársak is ott állnak a cég bejáratánál, de a kezdeti lelkesedést felváltják a sorra jövő nehézségek, akadályok és falak. Mi az, amivel megkönnyíthetjük, hogy a lelkesedés ne vesszen oda és évek múlva is egy stabil, működő céget tudhassunk a magunkénak.

STARTUP CÉG INDUL

Mik a leggyakoribb hibák, amit egy startup elkövethet?

Bár divatos manapság a startup cég kifejezés, mert lendületességre, fiatalos hozzáállásra, kreativitásra utal, ahogy más induló cég esetében, úgy a startup cég sikerességére sincs garancia, vagy sikerrecept.

Néhány gondolat arról, hogy mit érdemes kerülni és mi az, ami segíthet a pénzügyi stabilitás elérésében:

Paul Graham összegyűjtött néhány végzetes hibát, amely már az indulásnál előjele lehet a kezdő startup negatív végkimenetelének. Graham cégét a Yahoo vásárolta meg három év után.

Rossz előjel lehet, ha pl. nincs társtulajdonos.  Eltekintve attól, hogy azt mutatja, hogy senki nem állt mellé az ötletének a megvalósításában, a kezdő startupnak rettenetesen nehéz dolga van, ezt egyedül vinni óriási teher.

Rossz helyszín

Minden iparágra igaz, így a startaupokra is hogy fontos a hely, ahol működik, működni fog.

Marginális piac

Bár a Kék óceán stratégia ma nagy divat, azért lássuk be előbb-utóbb a konkurenciával számolni kell és ha nincs és nem is jelenik meg, az sokszor azért van, mert nem életképes az ötlet, amit életre hívtunk. 

Utánzás

Az igazán sikeres startupok nem utánoznak másokat, hanem egy kiugró, a megszokottól eltérő ötlet, új látásmód az alapjuk. Senkinek sincs szüksége egy új Facebookra.

Makacsság

Egy startupnak szüksége van a kitartásra, de ha nem jön be az eredeti koncepció, akkor érdemes elgondolkodni a legegyszerűbb válaszon, hogy valami nem stimmelt vele.

Helytelen programozó és platform megválasztása

A legfantasztikusabb ötlet is megbukik, ha az, aki a megvalósító lenne nem alkalmas a feladatok elvégzésére. A leggyakrabban rossz szempontok szerint választják ki a fejlesztőket.

Lassú indulás

Minden szoftver mindig csak 85 százalékig van kész. A 100 százalékos állapotot várni ugyanolyan halogatás, mint amilyen az élet minden területén visszaveti az indulást.

Itt is alkalmazható a pareto elv, mely szerint 80%-os készültség már szinte kész állapot.

Túl gyors indulás

Veszélye, hogy a cég még piacra sem lépett, máris tönkretette a hírnevét. A korai felhasználókat annyira elijesztheti a még nem elég magas minőség, hogy soha többé nem jönnek vissza.

Ha nincs célcsoport

Nem elég, hogy nekünk tetszik a termék. Aki nem érti meg, mire vágyik a felhasználó, az nem fogja tudni megszólítani. Aki olyan problémákra keres megoldást, amelyeket nem ért és nem lát át, az elakad.

Ha nincs pénz

Pénzre minden vállalkozásnak szüksége van és ha jó az indulás, jó a pénzügyi terv, az már fél siker. Ha például az induló vállalkozás veszélybe kerül a hosszú fizetési határidejű számlák miatt, akkor versenyelőnyhöz és lélegzetvételhez juthat egy faktor szolgáltatás igénybevételével, ami annyit jelent, hogy egy külső faktor cég a kiállítást követő 1-2 napon belül kifizeti a számlát és nem kell megvárni a számla lejárati idejét, már most használhatjuk, visszaforgathatjuk a cégbe.

Költekezés

Kényes az egyensúly, hogy mire költ a startup cég az indulást követő időszakban. Elbírja-e a bérterheket a vállalkozás és mikor bővüljön? Ha bölcs döntések születnek, az hozzájárul a biztonságos, stabil léthez.

Túl sok pénz

Van ilyen. Az a baj, hogy a tőkebevonás azt is jelenti, hogy a befektetők várják a megtérülést, de a tulajdonosok nem mindig tudják ezt időben felmérni és a tőkeinjekciónak köszönhetően hátradőlnek és ellustulnak.

Helytelen befektető-kezelés

Foglalkozni, vagy nem foglalkozni a befektetőkkel? Mindkettő téves lehet. Egyrészt a mi termékünkről, ötletünkről van szó és rajtunk kívül senki nem ismeri annyira, mint mi. Másrészt viszont jó a megfontolandó tanácsokat átültetjük a gyakorlatba. Ha megy a szekér a befektetők hagyni fogják a startupot.

Az ügyfélért mindent, vagy semmit

Azok a cégek, akiknél a felhasználó az első – lásd Google – megnyerik a csatát. Végül is azért jött létre a cég, hogy kiszolgálja az ügyfelet és ha elégedett, akkor a startup sikeres lesz.

Csak a termék van a középpontban

A terméket nem csak létrehozni kell, hanem el is kell adni. Enélkül ugyanis értelmetlen az egész léte a startupnak.

Alapítók közti ellentét

Mielőtt még bármibe belekezdenek együtt az alapítók, jó felmérni, hogy képesek együtt gondolkodni, létezni, vállalkozni, különben könnyen csúf véget érhet a jó ötlettel indult startup.

Félgőz

Nem lehet egy fenékkel két lovat megülni, tartja a mondás és ez igaz a startupokra is. Annyit profitálunk, amennyi energiát belefektettünk. Másodállásban nehéz sikerre vinni egy vállalkozást.