Beszéljünk a Home officeról! — kihívások és lehetőségek az otthoni munkavégzésben

2021.04.13. Szerző: MagNet Faktor

Van, aki lubickol, és van, aki fuldoklik a home office tengerében. Legyen szó otthoni munkáról vagy tanulásról, mindenki szembesül bizonyos problémákkal, amiknek, ha a kezdetekkor nem szentelünk elegendő figyelmet, később hajlamosak a fejünkre nőni.

Beszéljünk a Home officeról! — kihívások és lehetőségek az otthoni munkavégzésben

home office térhódítása 

Igazságtalan volna mindent a járványra kenni. home office fogalma nem a pandémia hatására született, de elvitathatatlan, hogy széles tömegek számára így vált elérhetővé. Ez a változás hatott az általános digitális ismereteink bővülésére, és lehetőséget adott új work flow-k megtapasztalására.  

pandémiás helyzetet követő válság is a távmunka malmára hajtotta a vizet. Sok cég döntött irodatere csökkentése mellett, így optimalizálva kiadásait. Ráadásul az új jogszabályi környezet lehetőséget biztosít a dolgozók rezsi költségeinek támogatására, amit a cég saját működési költségként számolhat el. 

Nem mindenki rajong a home office-ért, sokak számára jelent elvi problémát az otthon munkával való „beszennyezése”, de abban mindenki egyetért, hogy a távmunka lehetőség. 

Általa elvégezhetjük napi feladatainkat, életben tarthatjuk vállalkozásunkat, megtarthatjuk állásunkat egészen extrém körülmények között is.

 

Lehetőségek és lehetetlenségek — alap kellékek a produktív home office-hoz 

Munkadó és munkavállaló szemszögből valamelyest eltérnek a távmunkával kapcsolatos problémák. Néhány megoldandó kérdés az egyéni munkavégzésünk szintjén viszont közös.

 

Hol dolgozzak, mikor dolgozzak, mivel dolgozzak?

Az otthoni munkavégzés során olyan napi gyakorlatok kérdőjeleződhetnek meg, amik eddig a rutinunkat adták. Sokkal érzékenyebbé válik a magánélet és a munka közötti egyensúly, ami miatt kitettebbek leszünk a kiégés tüneteire. Home office-ban sokan szenvednek az elmagányosodás érzésétől, nehezebb monitorozni a kollégák motiváltsági állapotát. Munkáltatóként ez a helyzet próbára teszi a dolgozóinkba vetett bizalmunkat. 

Összegezve, home office-ra váltani nagy próbatételt jelent, érzelmileg erősen megterhelő időszak, és egyáltalán nem csak annyiból áll, hogy a következő naptól a munkahelyi irodám helyett az otthoni étkező asztalnál nyitom ki a laptopomat.

 

Felkészülés a home office-ra 

Itthon, a pandémia előtt, elsősorban a programozók és néhány multi cég alkalmazottjai számára volt ismert az otthonról dolgozás”, a távmunka módszertana. Nem volt divat, nem volt senkinek érdeke alternatív megoldásokon gondolkozni szemben a jól megszokott gyakorlattal. 5-8 évvel ezelőtt mindenki a közös, valós térben hitt. Mára már annyira idomultunk a digitális tér sajátosságaihoz, hogy sokkal gördülékenyebben tudtunk alkalmazkodni a változáshoz.

 

Teremtsd meg otthon a munka-helyed! 

Legyen egy hely, amiösszekötsz a munkával. Nem biztos, hogy van lehetőséged otthon egy komplett iroda kialakítására, de egy plusz asztal beleférhet. Rendezd be praktikusan és otthonosan. Ezt a helyet csak munkára használd 

Ha nincs lehetőséged helyet adni egy új asztalnak a lakásodban, próbálj meg átalakítani egy területet vagy keress egy kompakt megoldást, amivel kényelmesen dolgozhatsz akár a kanapéról. 

 

Zárd ki a külvilágot! 

Talán ez az egyik legnehezebb feladat, főleg, ha többen dolgoztok ugyanabból az otthonból, esetleg a gyerkőcök is online oktatásban vesznek részt. Ahhoz, hogy fókuszáltan tudj dolgozni, és a lehető leghatékonyabban töltsd a munkára szánt idődet ki kell zárnod egy-egy időszakra a körülötted élők zsivaját. Jó befektetés lehet egy zajszűrős fejhallgató, ha a zene segít a fókuszálásban. Ha inkább a csend ilyenkor a megfelelő számodra, elegendő lehet egy pár füldugó, ami tompítja a környezetedből érkező zajokat. 

 

Élj beosztással! 

Legyél egyedül vagy családban ezekben az időkben az eddigiekhez képest még fontosabbá válik, hogy mindennek meg legyen a maga helye és ideje. Készíts napi, heti és havi beosztást a magánéleted és a munkád szempontjából egyaránt. Törekedj arra, hogy ezt a két területet mindig precízen fésüld össze, tartsd meg az egyensúlyt a munkád és a magánéleted között, hogy stabilan helyt tudj állni mindkét területen!  

 

Ne feledkezz meg magadról!  

Fordíts időt magadra rendszeresen, hetente többször. Ebből az új, home office ritmusból hiányoznak azok a lopott én-idők, amik naponta segítettek épségben tartani elménket. Eltűnt életünkből az utazás, a kávéházak és éttermek világa, a kiállítások, múzeumok, színházak és mozik látogatása. Ha esetleg van lehetőségünk eljárni sportolni, a csoportos órák biztosan kivesztek a repertoárból. Gondolj magadra, tervezz a beosztásodba tevékenységeket a saját szórakoztatásodra, figyelj a „töltöttségi” szintedre, mert ezekben az időkben sokkal nagyobb próbát kell kiállnia, mint gondolnád.

 

Dolgozz tollal papírra! 

Egyre kevesebbet írunk kézzel. Folyton folyvást pörgő világunk gyorsabb eszközök használatát követeli meg tőlünk, ráadásul olyan eszközökét, amit azonnal meg tudunk osztani, el tudunk küldeni. A home officeban bizonyos tekintetben egyedül vagyunk, saját napi, heti, havi terveink sokkal személyesebbek. Dolgozzuk ki ezeket tollal papírra! 

A kézírás kognitív kihívást jelent agyunk számára, több terület együttes munkájának eredménye. Pihenést jelent a szemnek az állandó monitorhasználattal szemben, segíti az összpontosítást, jobban rögzülnek a kézírás által készített jegyzetek. 

 

Cégvezető home office-ban 

Cégvezetőként segítheted beosztottjaidat a fenti pontok nyomán. Támogathatod őket otthoni irodai és technikai eszközökkel, a rezsiköltségeik tekintetében. Fenntarthatsz számukra egy előre foglalható irodahelységet, ahova szükség esetén, megfelelő higiéniai előírások betartása mellett, be tudnak menni egy-egy órára meetinget tartani vagy dolgozni. Sőt még otthoni sporteszköz csomaggal is segítheted mentális épségük megőrzését, de neked milyen segítségre van szükséged a home office-ban?  

Te már vélhetően rendelkezel otthoni irodával. A vezetéssel töltött évek során megtanultad hogyan balanszírozz a család és a munka között, és meg tudod teremteni magadnak a fókuszált munka körülményeit bárhol, bármikor szükség esetén. A home office és a pamdémia megsokszorozta a levélforgalmadat, az adminisztrációt, megnehezíti az üzleti tervezést, szinte állandó reaktív működést kíván. 

 

Szervezd ki a kiszervezhető adminisztratív feladatokat! 

Könnyítsd meg pénzügyi osztályod életét. Követelésállományod nyilvántartása sok adminisztratív terhet ró vállalatod pénzügyi osztályára, ezáltad rád is. Ügyfeleink körében azt tapasztaljuk, hogy a home office azoknak a kollégáknak a legnehezebb, akik a papír alapú adminisztrációt végzik. Faktoring szolgáltatásaink részeként komoly terheket veszünk le partnereink válláról a követelésállomány nyilvántartásának átvállalásával. 

 

Biztosítsd be magad! 

Aki eddig nem foglalkozott követelésállományának biztosításával, az mostanra biztosan revideálta álláspontját a témában. Rengeteg stressztől óvhatod meg magad, ha céged kintlévőségeit biztosítod legalább 80%-banFaktoring szolgáltatásaink céged számláinak előfinanszírozása révén nem csak likviditásod erősítésében, hanem kintlévőségeid biztosításában is segítséget jelentenek számodra. Legyen szó home office-ról vagy a megszokott munkarendről, óvd meg magad a lehető legtöbb stresszhatástól!