Likviditás – Ezt kell tudnod róla a stabil pénzügyekhez

2021.12.10. Olvasási idő: 3 perc

Likviditás nélkül nincs biztonságos, kiszámítható napi ügymenet, növekedési lehetőség, és még az is megtörténhet, hogy egy váratlanul felmerülő nehéz helyzetet nem él túl a vállalkozásunk.  Cikkünk mindenki számára segítség lehet, aki szeretne többet megtudni a pénzügyi likviditásról

Likviditás – Ezt kell tudnod róla a stabil pénzügyekhez

A likviditás általánosságban fizetőképességet jelent. Attól függően, hogy milyen szemszögből közelítjük meg a kérdést, annak megfelelőn határozhatjuk meg likviditásunkat.

Cikkünket 2023 decemberében frissítettük, hogy a legfrissebb információkat olvashasd a likviditásról!

Mi az a likviditás és mi számít likvid eszköznek?

A likviditás tehát fizetőképességet jelent, azaz mennyire könnyen vagyunk képesek pontosan, határidőre rendezni tartozásainkat. A likviditásunk meghatározásában segítséget nyújt a likviditási mutató kiszámítása. Ez egy fontos mutató minden cég számára.  Likvid eszköz a készpénz, és azok az eszközök, amit gyorsan és könnyen készpénzre lehet váltani (például: az értékpapír befektetés, bankbetét),

Fontos, hogy például ingatlanjaink vagy a gyártásunkhoz tartozó gépek már nem tartoznak likvid eszközeinkbe.

Készpénz: talán a legegyértelműbb likvid eszköz, hiszen bármikor hozzányúlhatunk, semmi nem gátol benne. Persze a bankkártyán található összegre is igaz ez, a pontos megfogalmazás talán az, hogy minden pénz, amelyet azonnal felhasználhatunk.

Értékpapír és egyéb befektetések: Pontosan ezért az értékapapír egy fokkal kevésbé jó likvid eszköz, hiszen nem feltétlenül használhatjuk fel azonnal. A biztonságos és jól kamatozó befektetések viszont igazán hasznosak és jelentősen növelhetik fizetőképességünket hosszú távon.

A beruházással jelentősen csökken likviditásunk – legalábbis átmenetileg

Főként egy kezdő vállalkozás esetén, jelentős beruházások kezdődnek az induláskor, így a likviditásunk (angolul itt olvashatunk erről bővebben) jelentősen csökkenhet, ha a rendelkezésre álló összes, szabad pénzünket e célra fordítjuk. Ez előfordulhat később is, amikor fejlesztésbe kezdünk, hiszen az jelentős készpénzállományt emészthet fel. Ilyenkor papíron kevésbé vagyunk fizetőképesek, de okos befektetés esetén ez gyorsan megtérülhet.

Érdekes kérdés, hogy a tárgyi eszközök miért nem számolhatóak ide?

Faktorálás

Sok tárgyi eszközöm van, kevés készpénzem. Akkor rossz a likviditási rátám?

Ha papírforma szerint nézzük, akkor igen. Egy vállalkozás pénzügyei viszont ennél jelentősen bonyolultabbak.

Egy példa alapján könnyedén megértjük:

Tegyük fel, hogy 3D nyomtatással foglalkozó cégünk van, ami kiválóan működik, és újabb gépek vásárlásába kezdünk fejlesztés gyanánt, így kiszolgálva a megnövekedett ügyféligényt. Ebben az esetben, mivel rengeteg pénzt fektetünk be, a likviditásunk csökken, hiszen hirtelen nem lennénk képesek egy-egy nagyobb számlát vagy fizetési kötelezettséget teljesíteni. Ha azonban helyesen mértük fel a piaci igényeket, az új eszközökbe fektetett források megtérülnek, hiszen általuk bővíthetjük megrendelőink körét, vagy a meglévő ügyfelektől több megbízást vállalhatunk – és végső soron magasabb bevételt könyvelhetünk el.

A vállalati pénzügy nem fekete vagy fehér, sok összetevő, időzítés és tudatosság határozza.

Ismerd meg jobban a likviditási rátát

Mielőtt tovább mennénk, lehet érdemes jobban megismerned a likviditási rátát.

Mi az a likviditási ráta?

Talán az egyik legelterjedtebb mutatószám, ami azt mutatja meg, hogy rövid távon mennyire fizetőképes a céged.

Mit jelent, hogy „rövid táv” a likviditási ráta megállapításakor?

A rövid táv ebben az esetben 1 év. Tehát a ráta megállapításakor azt nézik, hogy vállalkozásod a következő 1 évben ki tudja-e várhatóan fizetni adósságait.

Mi a különbség a likviditási ráta és a likviditási gyorstára között?

A legfontosabb különbség, hogy a likviditási gyorsráta szűkíti a rövid lejáratú eszközök körét, amely alkalmas arra, hogy kötelezettségeinket rövid távon kifizessük. Ez miért jó? Mert egy sokkal reálisabb képet kapunk arról, hogy milyen cégünk fizetőképessége. Ezért tehát kifejezetten hasznos lehet a likviditási gyorsrátát is használni pénzügyi elemzéskor!

Milyen érték a jó likviditási ráta?

A kiszámítás relatív egyszerű: Forgóeszközök / Rövid lejáratú kötelezettségek

Az egészséges érték 1 körül mozog, bár a Világbank és az MNB is 0,7-et tartja elfogadhatónak a likviditási ráta megállapításakor.

Hogyan maradhat stabil a pénzügyi helyzetünk nehéz időben is?

A stabilitást nagyon sok minden felboríthatja egy cég életében. Gondoljunk csak a COVID-19 járványra, amely szinte minden szektorra hatással volt. Azok a cégek, ahol nem volt megfelelő a likviditás, gyorsan a csőd felé kezdtek menetelni. Előfordulhat viszont egy új versenytárs belépése a piacra vagy akár csak időszakos érdeklődés visszaesés is. Ezek mind olyan tényezők, amelyekre szükséges felkészülnünk, és nem érhetnek minket váratlanul!

Megoldás a pénzügyi likviditás stabilizálására

Mostanra már tudhatod, hogy a likviditás mit jelent, miért fontos rá figyelni, milyen következményekkel járhat, ha nem vagy kellően megfontolt. Egy tétellel viszont még lehet, hogy nem számoltál. Mi a teendő akkor, amikor a partnereid nem azonnal, esetleg a fizetési határidő után, késve fizetik ki az általad kiállított számlát?

Mennyibe kerül a faktorálás?
Számold ki kalkulátorunkkal!

Add meg a faktorálandó számla összegét, mi pedig segitünk kiszámolni a faktorálás során felmerülő költségeket.

Megelőlegezett összeg

24 órán belül utaljuk neked

Összköltség

Az összköltséget az aktuális piaci kamattal, a minden hónap első napján érvényes BUBOR-ral számoljuk.
BUBOR = 6,625%

Fennmaradó összeg

A számla teljesítését követően utaljuk neked

A kalkulált adatok tájékoztató jellegűek, nem minősülnek ajánlattételnek

Faktoring

Ez egy 3-4 napos fizetési határidőnél nem lehet gond, de amikor 30-60 napos, vagy annál is hosszabb távlatokról beszélünk (márpedig például a multiknál kifejezetten ez a jellemző) már bosszantó tud lenni. Hiszen míg te akár milliós tételeket fektettél be, hogy teljesíthesd a megrendelést, nem várhatsz hónapokat a bevételre, mivel addig is új megrendelőket kellene kiszolgálnod.

Az ilyen esetekre kiváló megoldás a faktoring

A faktorálás segítségével akár 24 órán belül hozzájuthatsz a kiállított számlád 90%-ához. Melynek költségeiről, – amit akár be is tudsz építeni az árazásodba – a faktoring kalkulátor segítségével könnyen képet kaphatsz.

A faktorálással két fontos előnyhöz is jut a vállalkozásod:

1: Nem kell várnod a bevételre, vagyis az összeget máris visszaforgathatod és fejlesztésre vagy újabb ügyfelek kiszolgálására fordíthatod.

2: A likviditásod kiegyensúlyozottá válik.

Ahogy láthatod, egy igen összetett folyamatról van szó, viszont a likviditásunkat fenntartani nem lehetetlen, ráadásul olyan megoldások is elérhetőek, mint a faktorálás, aminek a segítségével sokkal gyorsabban kaphatod meg a kiállított számlák összegét, és könnyedén, rugalmasan biztosíthatod a folyamatos fizetőképességedet.

Reméljük, hogy cikkünkben sikerült hasznos információkat összegyűjtenünk arról, hogy mit jelent a likviditás. Amennyiben bármilyen kérdésed felmerülne, keresd a MagNet Faktor szakértő csapatát!