Pénzügyi terv 2024: Ingyenes minta és sablon letöltés

2022.12.19. Olvasási idő: 5 perc

Minden vállalkozás elindításának első lépése egy jó ötlet, de utána azonnal a pénzügyi tervnek kell következnie. Bár álmainkat követni jó dolog, de a 21. században nem tehetjük meg, hogy pénzügyi terv nélkül vágjunk bele. Ahhoz, hogy vállalkozásunk hosszú távon versenyképes legyen, pénzügyileg is stabilnak kell lennie.

Pénzügyi terv 2024: Ingyenes minta és sablon letöltés

A pénzügyi stabilitás elérése pedig egy új vállalkozás esetén nem kis feladat. Egyensúlyozni kell a forgóeszköz vásárlás, befektetés és tartalékolás lehetőségei között. A pénzügyi terv pontosan ebben segít: nem kell egyik pillanatról a másikra meghozni egy döntést úgy, hogy nem látjuk annak pénzügyi következményeit.

Mi is az a pénzügyi terv?

A pénzügyi terv az üzleti terv része, célja pedig az, hogy bemutassa a vállalkozás aktuális anyagi helyzetét, valamint a jövőbeli várakozásokat és előrejelzéseket biztosítson. Pénzügyi tervvel alapozhatjuk meg, hogy vállalkozásunk hosszú távon stabil és kiszámítható költségvetéssel rendelkezzen.

A pénzügyi tervre nem szabad sajnálni az időt és energiát, mert megfelelő és alapos elkészítés mellett lehetőségünk lesz egész évben erre dokumentumra támaszkodni.

Mire lesz végeredményben jó a pénzügyi terv?

Ha már rengeteg munkaórát fektetünk be az elkészítésbe, célunk, hogy egy olyan dokumentumot kapjunk, ami tényleg hasznos segítséget jelent. Így hát érdemes tudni, hogy mi fog kiderülni a pénzügyi tervből. Bízunk benne ez motivál majd az elkészítésében.

Előzetes felmérést nyújt: Most indítanád vállalkozásod vagy lépnél be egy új piacra? Pénzügyi terv nélkül semmiképp ne tedd. Az előzetes felmérés során meg tudod állapítani a várható költségeket és egy hasznos döntéselőkészítő dokumentum kerül a kezedbe.

Segít nyomon követni a stratégiát: A tervek szerint halad az értékesítés és a bevételek alakulása? Átalakításra van szükség? Ezekre a kérdésekre a pénzügyi terv segít válaszokat találni.

Releváns információ befektetőknek: Üzletedhez befektetőket keresel? Pénzügyi terv nélkül szóba se fognak állni veled. Egy befektető számára a legfontosabb, hogy lássa, milyen megtérüléssel kalkulálhat, ha invesztál az üzletedbe.

Megkönnyíti a hitelfelvételt: A bankok számára is rendkívül fontos, hogy olyan vállalkozás működését, fejlődését finanszírozzák meg, ahonnan a törlesztés folyamata is gördülékeny lesz. Egyes hitelek igényléséhez például alapvető feltétel a pénzügyi terv megléte, de egyéb esetekben is érdemes bemutatni, ezzel növelve esélyeinket a kívánt hitelösszeg megítélésére.

Nem mindig a hitel a megoldás: likviditási gondok esetén a faktoring is kiváló megoldás lehet a vállalkozás számára

Mitől lesz jó egy pénzügyi terv?

Most már tudhatjuk, hogy miért is éri meg elkészíteni a pénzügyi tervet, de azt még nem, hogy milyen elvek alapján tegyük. Hiszen, ha nem megfelelő módszertant követünk, akkor hiába lehetne hasznos, a gyakorlatban nem fogjuk tudni kihasználni a dokumentumot. Így tehát a következő módszertani elemeket feltétlenül implementáljuk, amikor készítjük a pénzügyi tervet:

Realitás
Elfogultságnak nincs helye! Az nagyon jó, hogy hiszel vállalkozásod sikerében, de most objektíven kell megközelítened a témát. A várható bevételeket ne túlozd el érzelmi okok miatt.

Teljesség
Egy kihagyott kiadás vagy bevétel, és máris semmi értelme ennek a dokumentációnak. Ahhoz, hogy használható pénzügyi tervet tudj létrehozni fontos, hogy teljeskörű legyen a tartalom. A cikkünkben megtalálható pénzügyi terv sablon pontosan abban segít majd téged, hogy jól tudd rendszerezni ezeket.

Visszamérhető
A munka során fektessünk nagy hangsúlyt arra, hogy az adatok könnyen átláthatóak és visszamérhetőek legyenek. Egy-egy információ nélküli szám csak megzavarhat a teljes kép áttekintésében.

Rugalmasság
Az élet nem papíron zajlik. Ez pedig még a számokra is befolyással van. Ahhoz, hogy egy új ügyféltől érkező bevételt vagy váratlan kiadást évközben is könnyen tudjuk regisztrálni, a pénzügyi tervet úgy érdemes elkészíteni, hogy egy esetleges változtatás ne okozzon nagy bonyodalmat.

A pénzügyi terv 8 legfontosabb pontja

Ahogy majd a pénzügyi terv mintában is láthatod, ez a dokumentum rendkívül sok elemet tartalmaz, így érdemes végig nézni, melyik részre mit érdemes rögzítened.

A pénzügyi terv főbb részei:

  1. Bevételek
  2. Költségek és kiadások
  3. Cash-Flow
  4. Finanszírozás
  5. Előrejelzések
  6. Mérleg
  7. Megtérülés
  8. Eredménykimutatás

#1: Bevételek

Ide tartozik minden olyan bevételi forrás, ami a termékeid vagy szolgáltatásaid eladásából származik.

#2: Költségek és kiadások

Ide szükséges minden olyan tételt rögzíteni, ami azért keletkezik, hogy a vállalkozás a hétköznapokban működőképes legyen, valamint az olyan tételeket, amelyek a szolgáltatásunkkal, termékeinkkel kapcsolatos költséget képeznek. Például a forgóeszköz költségek, üzemeltetési és beruházási díjak.

Ebből a tételből tudhatod meg ténylegesen, hogy mennyibe kerül vállalkozásodat fenntartani.

#3: Cash-Flow

A teljes pénzügyi terv egyik legfontosabb eleme a cash-flow így a pénzügyi terv mintában is nagy hangsúlyt kap. Ehhez is létezik külön sablon, töltsd le bátran, ha könnyebbnek érzed ezáltal a kezelését. A cash-flow-ról itt írtunk bővebben.

#4: Finanszírozás

Egyes beruházásokat, költségeket, mint például forgóeszközök költségét, számos finanszírozási lehetőséggel állíthatjuk elő. Ezeket fontos számontartani, hogy nyomon tudjuk követni milyen irányba van tartozása vállalkozásunknak.

Érdemes jelölni, hogy a finanszírozás belső forrásból van vagy pedig külső. Külső forrás lehet például egy befektetés, hitel, pályázat vagy éppen egy családi támogatás.

#5: Előrejelzések

Az előrejelzésről általában kevés szó esik, pedig rendkívül hasznos része a pénzügyi tervnek és a pénzügyi terv sablonnak. Az előrejelzések résznél van lehetőség arra, hogy gyorsan, akár ránézésre is lásd, hogy mi várható a következő hónapokban pénzügyileg.

#6: Mérleg

A pénzügyi terv egy igen összetett pontja a mérleg, így ezt általában nem a cégtulajdonos, hanem a megbízott könyvelő tölti ki. Ezen pontosan egy összefoglalót láthatunk a cég jelenlegi vagyoni helyzetéről, beleértve az összes eszközünket, az ingatlanokat és egyéb tételeket.

Ennek segítségével láthatjuk, hogy végül melyik volt magasabb: a kiadásunk vagy a bevételünk. Tehát egy rövid, de átfogó képet kapunk arról, hogy nyereséges-e vállalkozásunk.

#7: Megtérülés

A pénzügyi terv egyik legfontosabb eleme a megtérülés, hiszen itt láthatjuk, hogy végül mennyire érte meg elindítani a vállalkozást. A dokumentumnak köszönhetően akár hónapról hónapra követhetjük, hogy mikor kezdett el nyereségessé válni vállalkozásunk.

#8: Eredménykimutatás

Ennek a mutatónak köszönhetően pedig megnézhetjük, hogy milyen mértékben nyereséges vagy rossz esetben veszteséges vállalkozásunk. A mutató részletesen tartalmazza az árbevételeket, költségeket, ráfordításokat, de minden más pénzügyi művelet eredményeit is.

A pénzügyi tervet merjük bátran személyre szabni. A legfontosabb az, hogy minden, a vállalkozást érintő pénzügyi tevékenység rögzítve legyen benne.

Mennyibe kerül a faktorálás?
Számold ki kalkulátorunkkal!

Add meg a faktorálandó számla összegét, mi pedig segitünk kiszámolni a faktorálás során felmerülő költségeket.

Megelőlegezett összeg

24 órán belül utaljuk neked

Összköltség

Az összköltséget az aktuális piaci kamattal, a minden hónap első napján érvényes BUBOR-ral számoljuk.
BUBOR = 9,000%

Fennmaradó összeg

A számla teljesítését követően utaljuk neked

A kalkulált adatok tájékoztató jellegűek, nem minősülnek ajánlattételnek

Hogyan álljak neki a pénzügyi tervnek?

A pénzügyi terv elkészítése során szánjunk kiemelt figyelmet arra, hogy kinek is készítjük. Mi azt javasoljuk, hogy érdemes először házon belülre, magunknak elkészíteni a dokumentumot és utána, szükség esetén már formázhatjuk más igényel alapján.

Sokszor előfordul, hogy például egy hitelfelvételhez egyedi igények alapján kell elkészíteni a pénzügyi tervet vagy éppen ki kell szedni olyan sorokat, amelyek viszont számunkra amúgy értékesek.

A pénzügyi terv készítés 5 legfontosabb pontja:

  • Adatgyűjtés: Először is legyen kéznél minden adat. Számok, várható kiadások és bevételek.
  • Strukturálás: Találjuk ki, hogy hol mit szeretnénk látni. Cikkünkből a 8 legfontosabb pontot mindenképpen implementáljuk a pénzügyi tervbe.
  • Online programok: Az anyag elkészítését nagyban segítik az online programok, amelyekben számlázunk. Érdemes innen minden adatot előszedni. (PRO javaslat: használjunk lehetőség szerint egy, minden területet lefedő online programot pénzügyeink nyilvántartásához és kezeléséhez.)
  • Határozzuk meg, hogy milyen sorrendben, mit szeretnénk feltüntetni: Ha logikátlanul kezdjük el beírni az adatokat, biztos káoszra számíthatunk.
  • Használj bátran pénzügyi terv mintákat: Ezzel megkönnyíted az elindulást.

Pénzügyi terv minta és sablon letöltése

Érdemes egy ingyenes pénzügyi terv mintával indulni, amit utána könnyedén személyre szabhatunk. Indulásnak kiváló lehet az Office elérhető sablonja, ahol szükség esetén könnyedén beszúrhatunk extra sorokat is. A könnyebbség miatt cikkünkben is a pénzügyi mintha letöltésének lehetőségét is megosztjuk.

Töltsd le itt az ingyenes pénzügyi terv sablont

Ha úgy érzed, hogy vállalkozásodnak likviditási problémái akadtak, akkor a fakoring kiváló megoldás lehet.

Gyakran ismételt kérdések pénzügyi tervezéssel kapcsolatban

Mi az a pénzügyi terv?

A pénzügyi terv egy olyan dokumentum, ahol folyamatosan nyomon tudod követni bevételeid és kiadásaid teljesülését. Segítségével könnyen megállapítható nettó nyereséged.

Mindenkinek érdemes elkészíteni?

Alapvetően minden vállalkozás számára hasznos ez a dokumentum.

Kinek ajánlott különösen?

A pénzügyi tervet különösen ajánljuk akkor, ha új vállalkozást indítunk vagy új terméket vezetünk be. Ezen kívül akkor is érdemes új pénzügyi tervet készíteni, ha vállalkozásban tulajdonosváltozás történt.

Mitől lesz jó egy pénzügyi terv?

A pénzügyi terv akkor hasznos, ha könnyedén átlátható, illetve minden kiadást és bevételt tartalmaz.

Mikor érdemes elkészíteni?

A pénzügyi terv elkészítése rendkívül időigényes, így már hónapokkal a pénzügyi év lezárta előtt érdemes elkezdeni az első adatok felvitelét.

Mit tehetek, ha azt látom, hogy nyereséges a vállalkozásom, még sincs elegendő készpénzem?

Elképzelhető, hogy a számlák hosszú fizetési határidői okozzák a problémát. Ilyen esetben a faktorálás egy kiváló megoldás lehet.